تورنت یک روش محبوب و کارآمد در زمینه دانلود و اشتراکگذاری فایل است. حدود ۴ درصد از کل ترافیک اینترنت جهان از طریق اشتراکگذاری و دانلود فایلهای تورنت در جریان است و نزدیک به ۲۰۰ میلیون کاربر از پروتکل بیتتورنت استفاده میکنند.
هرچند استفاده از تورنت از دیگر روشهای دانلود و اشتراکگذاری فیلم، سریال، کتاب و هر نوع فایل دیگر پیچیدهتر است، اما سرعت بالا و دسترسی به فایلهای غیر رایگان باعث شده تا این پروتکل در کشورهایی که به نحوی از دسترسی به سرویسهایی پولی مثل نتفلیکس محروم هستند، به محبوبیت برسد.
تورنت چیست؟
تورنت یک سیستم اشتراکگذاری فایل بین کاربران اینترنتی است که با استفاده از آن میتوان فایلهای مختلف را به صورت همزمان دانلود و آپلود کرد. در واقع در زمان دانلود فایل از سرویسهای تورنت، شما به کامپیوتر دیگر افراد متصل میشوید. در این بین کامپیوترهای دیگری نیز به سیستم شما متصل میشوند و به این صورت فایلهای تورنت بین کاربران رد بدل میشود.
حجم اشتراکی بین سیستمهای مختلف معمولا حدود ۱۰ درصد است یعنی در صورت دانلود یک فایل ۱۰۰ مگابایتی از تورنت، حجمی حدود ۱۱۰ مگابایت از اینترنت شما مصرف میشود. بسیاری از کاربران بینالمللی تورنت برای کمک به اشتراکگذاری فایلها گاهی یک فایل را هزاران بار در اختیار دیگر کاربران قرار میدهند.
تورنت برخلاف سایتهای دانلود فیلم، از سرورهای اختصاصی برخوردار نیست و هر کاربر به عنوان بخشی از چرخه اشتراکگذاری فایل، نقش خود را ایفا میکند. فایلهای تورنت قابل دانلود در سایتها نیز تنها به اطلاعات دقیق و آدرسهای مدنظر تورنتها اشاره دارند و حجمی از فایل دانلودی را در خود جای ندادهاند.
برنامههای دانلود تورنت
برنامههای زیادی برای دانلود تورنت در سیستمعاملهای مختلف وجود دارد. برنامههایی که هر کدام دارای خصوصیات مثبت و منفی خاص خود هستند. qBittorrent را میتوان بهترین برنامه دانلود تورنت در سیستمهای دسکتاپ دانست. این برنامه از تنظیمات پیچیده و قدرتمندی برای تمامی خصوصیات دانلود و اشتراکگذاری در این پروتکل برخوردار است.
uTorrent نیز برنامه رسمی پروتکل تورنت است که به دلیل تبلیغات بسیار زیاد، از محبوبیت کمتری برخوردار است. هرچند این برنامه علاوه بر ویندوز، در اندروید نیز در دسترس است و میتواند گزینهای مناسب برای کاربران موبایل باشد.
jstorrent lite یک برنامه تحت وب و جاوا اسکریپت است که میتوان آن را در تمامی سیستمهای دارای مرورگر کروم به صورت یک افزونه نصب کرد. هرچند نسخه رایگان این برنامه، محدودیت ۲۰ دانلودی دارد، اما میتوان با یک بار حذف و نصب دوباره، این محدودیت را پشت سر گذاشت.
برنامههای دیگری مثل Transmission، Vuze و Deluge نیز در بین کاربران محبوب هستند که البته امکانات کمتری را در برابر برنامهای مثل qBittorrent ارائه میدهند.
بعد از نصب برنامه دانلود تورنت، شما باید محل دانلود، سرعت دانلود، آپلود و تعداد کانکشن را در برنامه مد نظر خود مشخص کنید. با انجام این تنظیمات کم و بیش ساده میتوانید شروع به دانلود فایلهای تورنت کنید.
جستجو فایلهای تورنت
بعد از دانلود برنامه مورد نظر شما برای دریافت فایلهای تورنت، نیاز به سایت یا موتور جستجویی برای دریافت فایل است. تعداد زیادی سایت در زمینه ارائه فایلهای تورنت فعالیت میکنند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
torrentz۲ یک موتور جستجو فایلهای تورنت است که میتواند بیش از ۱۵ سایت مختلف دانلود تورنت را در خود جای دهد. با جستجوی این عبارت در گوگل و مراجعه به این سایت میتوانید به تعداد زیادی فایل ویدیویی، موسیقی و کتابهای آموزشی دسترسی داشته باشید.
zooqle یک موتور جستجو اختصاصی تورنت است که بیشتر بر روی سریال و فیلم تمرکز دارد. این موتور جستجو در صفحه اصلی خود، جدیدترین سریالها و فیلمهای دانلود شده را در اختیار شما قرار میدهد.
The Pirate Bay کاملترین مجموعه فایلهای تورنت است که در سالهای اخیر با شکایات کشورها و دولتهای مختلف برای زیر پا گذاشتن قوانین کپیرایت روبرو شده. این موضوع البته باعث نشده تا فعالیت The Pirate Bay متوقف شود، بلکه تنها آدرس این سایت در بازههای زمانی مختلف، در حال تغییر است.
rarbg یک وبسایت مشهور دانلود فیلم و سریال است که فایلهای تورنت را در کمترین زمان ممکن در اختیار شما قرار میدهد. هرچند این وبسایت معمولا به آیپیهای ایرانی روی خوش نشان نمیدهد.
از دیگر وبسایتهای مشهور دانلود تورنت میتوان به ۱۳۳۷X، Torlock، YTS، Torrent Download، LimeTorrents، Popcorn Time، ETTV و fossbytes اشاره کرد.
فایل تورنت یا لینک مگنت
با مراجعه به سایتهای تورنت، ورود به صفحه دانلود و پشت سر گذاشتن تعداد زیادی تبلیغات خسته کننده، سرانجام به قسمتی میرسید که بین دانلود فایل و کلیک بر روی Magnet Link باید یکی را انتخاب کنید.
در صورتی که فایل را به صورت دستی دانلود کنید، باید فایل مربوطه را به برنامه تورنت منتقل کنید. دانلود مگنت، اما سادهتر است و با یک کلیک ساده تورنت به لیست دانلودهای برنامه شما اضافه میشود.
به این موضوع باید دقت داشت که تنها چند برنامه مشهور و معرفی شده در این مقاله، از مگنت لینک پشتیبانی میکنند و در صورت عدم پشتیبانی باید به ناچار از گزینه دانلود فایل استفاده کرد.
خصوصیات یک تورنت خوب
فایلهای تورنت زیادی در سطح اینترنت است که ممکن است از پشتیبانیهای کامل برخوردار نباشد یا حتی به ویروس و بدافزار آلوده باشد. یکی از سادهترین راههای تشخیص فایلهای تورنت با کیفیت، دقت در امتیاز داده شده به تورنت و تعداد کامنتهای مثبت است.
در نظر داشته باشید که اگر از سیستمعامل ویندوز استفاده میکنید، بهتر است حتما یک آنتیویروس قدرتمند را در کنار برنامه تورنت قرار دهید. آنتیویروسی که در کمترین زمان ممکن پس از دانلود، فایلهای تورنت رو آنالیز و بررسی کند.
تعداد Seeders که در برنامه تورنت مشاهده میکنید، نشاندهنده اشخاصی است که به صورت همزمان، فایل دانلودی را در فولدر تورنت خود ذخیره کردهاند یا در حال دانلود این فایل هستند. هرچه تعداد کاربران یک فایل بیشتر باشد، سرعت دانلود نیز بیشتر است.
به این موضوع دقت داشته باشید که در صورت محدود کردن سرعت آپلود، سرعت دانلود شما به حداکثر ۱۰ برابر سرعت محدود شده خواهد رسید. برای مثال اگر سرعت آپلود را روی ۱۰ کیلوبایت در ثانیه تنظیم کنید، سرعت دانلود نیز حداکثر به ۱۰۰ کیلوبایت در ثانیه خواهد رسید.
امنیت استفاده از تورنت
هرچند ممکن است فایلهای تورنت دانلودی ویروسی باشند، اما باز هم نمیتوان امنیت این پروتکل را زیر سوال برد. درواقع اگر یک فایل ویروسی تورنت به سیستم شما راهپیدا کند، مقصر اصلی این موضوع شما هستید که در هنگام دانلود، از منابع مطمئن استفاده نکردهاید.
درست مثل تمامی فایلهای موجود در اینترنت، تورنت نیز ممکن است با بدافزار و ویروس همراه باشد. ویروسهایی که فایلهای دیگر سیستم شما را هدف میگیرند. از سوی دیگر، اما اغلب برنامههای مشهور دانلود تورنت متنباز و بسیار امن هستند و دسترسی خاصی به دیگر فایلهای سیستمی و شخصی شما ندارند.
میزان دسترسی برنامههای تورنت به فایلهای شخصی شما، در قسمت تنظیمات برنامه قابل دسترسی است. با این حال پیشنهاد میکنیم که فایلهای بسیار مهم را در حافظهای غیر از حافظه اصلی دستگاه نگهداری کنید.
تورنت و حجم اینترنت
یکی از مسائل بسیار مهم در استفاده از تورنت، توجه به حجم اینترنت مصرفی است. برای مثال اگر یک سریال یا فیلم را دانلود کردید، برنامه تورنت را باز گذاشتهاید و مشغول دیدن فیلم هستید، این برنامه به صورت خودکار، فایل دانلودی را بر روی دیگر سیستمها آپلود میکند و حجم اینترنت شما را مصرف خواهد کرد.
بهتر است پس از دانلود فایلها، برنامه تورنت را ببندید یا فایل دانلود شده را به فولدری جدید منتقل کنید. در این حالت برنامه دانلود تورنت به فایل دسترسی نخواهد داشت و شما نیز با مشکل خاصی در زمینه حجم اینترنت روبرو نخواهید شد.
هرچند باید به این موضوع اشاره کنیم که به طور کلی دانلود فایل تورنت در مقابل فایلهای عادی اینترنت، حجم بیشتری از اینترنت شما را مصرف خواهد کرد. یا این حال دسترسی به فایلهای خاص در این پروتکل آنقدر با اهمیت است که میتوان این میزان مصرف بیشتر را نادیده گرفت.
آیا استفاده از تورنت قانونی است؟
تورنت در اغلب کشورهای جهان، غیر قانونی نیست، اما با این حال ممکن است اشتراکگذاری بعضی از فایلها به صورت غیر قانونی صورت بگیرد. برای مثال اگر در کشور آمریکا یک فیلم یا سریال را از طریق فایل تورنت دانلود کنید، درواقع قوانین کپیرایت را زیر پا گذاشته اید و احتمالا شامل جریمه و زندان خواهید شد.
تورنت در ایران نیز به صورت عمده مورد استفاده قرار میگیرد و استفاده از آن نیز شامل تمامی قوانینی میشود که فایلهای عادی اینترنت نیز مورد استفاده قرار میدهند. استفاده از فایلهای تورنت به صورت ناشناس صورت میگیرد، اما باز هم امکان ردگیری و پیگیری دولتها وجود دارد و بهتر است پیش از استفاده از تورنت در کشورهای مختلف، قوانین مرتبط با تورنت را مطالعه کنید.
منبع:
محققان موسسه فناوری جورجیا و دانشگاه ایالتی اوهایو نوعی پلیمر نرم ساخته اند که به کمک میدان های مغناطیسی به اشکال مختلفی در میآید.
پلیمر جدید با استفاده از سه ماده که همگی خصوصیاتی منحصر به فرد دارند، ساخته شده است. در ساختار این ماده دو ذره مغناطیسی یکی برای القای گرما و دیگری با جاذبه مغناطیسی قوی به کار رفته است. ماده سوم نوعی پلیمر حافظه دار (shape-memory) است که به تغییر شکل کمک می کند.
ماحصل ترکیب مواد فوق، شکل گیری مادهای است که برای اولین بار خصوصیات هر سه ماده ذکر شده را یکجا به ارمغان می آورد. این ماده توانایی تغییر شکل سریع و برنامه ریزی شده را داشته و امکان ماندن در یک حالت و یا بازگشت به حالت قبلی را دارد.
محققان برای تولید ماده مورد بحث، ذرات آهنربای نئودیمیوم و اکسید آهن را در ترکیب پلیمر حافظه دار توزیع کردند. محققان پس از ترکیب شدن کامل ذرات ماده را به شکل های مختلفی درآوردند.
پژوهشگران در آزمایشات خود از ترکیب T شکل پلیمر، نوعی قلاب ساختند و به آن میدان مغناطیسی نوسان دار و فرکانس بالا وارد کردند. این کار سبب گرم شدن ذرات اکسید آهن و بالا رفتن دمای تمام قلاب شد. افزایش دما سبب نرم شدن پلیمر و انعطاف پذیری آن شد و با وارد شدن میدان مغناطیسی دوم، قلاب توانایی باز و بسته شدن پیدا کرد.
فرآیند تغییر شکل این پلیمر تنها در چند ثانیه رخ داده و استحکامش آنقدر بالاست که می تواند اجسامی هزار برابر سنگین تر از خودش را بلند کند. محققان در حال بررسی کاربردهای دیگر این پلیمر هستند و قرار است در آینده آزمایشات بیشتری روی آن انجام دهند.
پژوهشگران می گویند با این پلیمر می توان آنتن هایی با قابلیت تغییر فرکانس و بازوهای رباتیک بهتر برای بلند کردن اجسام شکننده یا سنگین تولید کرد
منبع:
https://digiato.com/article/2019/12/14/ساخت-پلیمر-حافظه-دار-تغییر-شکل-دهنده/
فروشگاه والمارت سرویس آزمایشی ارسال سفارشات با ماشین های خودران را در شهر هیوستون تگزاس آغاز کرد.
والمارت به کمک ماشین های خودران استارتاپی به نام نورو (Nuro)، سفارشات را برای مشتریانی که در این برنامه ثبت نام کرده اند ارسال می کند. البته این خرده فروشی نحوه ثبت نام در این سرویس را اعلام نکرده است.
ساکنین شهر هیوستون می توانند در هفته های آتی سفارشات خود را با خودروهای جعبه ای شکل R2 و یا با تویوتا پریوس که با سخت افزار مخصوص به شکل خودران درآمده، دریافت کنند.
آزمایش این سرویس به والمارت و استارتاپ نورو کمک می کند تا سرویس های خود را توسعه داده و اصلاحات لازم را روی آنها انجام داده و بهترین تجربه خرید را برای مشتریان به ارمغان آورند.
البته هنوز مدت زمان زیادی تا فراگیر شدن این سرویس در والمارت باقی مانده و مشتریان همچنان برای خرید باید به شکل حضوری به این خرده فروشی بروند. خودروهای نورو در حال حاضر کند بوده و چالش های زیادی (از جمله برف) در مسیر راه اندازی این سرویس قرار دارند. نبود قوانین مناسب برای خودروهای خودران نیز نحوه فعالیت این اتومبیل ها را در هاله ای از ابهام قرار داده است.
استارتاپ نورو یکی از معدود شرکت هایی است که با خودروهای تماماً خودران خدمات دهی می کند. خودروی R2 این استارتاپ ابعادی کوچکتر از خودروهای سدان معمولی داشته و ظرفیت آن حدوداً 50 درصد نسبت به خودروی R1 بیشتر است که اجازه حمل 18 کیسه بیشتر را می دهد. ناوگان فعلی این استارتاپ از 75 خودرو تشکیل شده که بیشتر آنها تویوتا پریوس هستند.
خودروهای R2 با اینکه جایی برای نشستن راننده ندارند ولی هنگام رساندن سفارشات، توسط ماشین های راننده دار تعقیب شده و به کمک ابزارهای کنترل از راه دور از تحویل به موقع و امن سفارشات اطمینان حاصل می شود.
پیش از والمارت، رستوران های زنجیره ای دومینوز و فروشگاه مواد غذایی Kroger نیز از ناوگان نورو برای ارسال سفارشات استفاده کرده بودند.
منبع:
https://digiato.com/article/2019/12/11/والمارت-تحویل-سفارش-با-ماشین-خودران/
ردمی در کنار میان رده استثنایی K30 از الترابوکی رونمایی کرد که بدنه مستحکم، طراحی مدرن و سخت افزاری قدرتمند را در کنار هم دارد.
شاخص ترین ویژگی های این لپتاپ که ردمی یوک ۱۳ نام دارد، پردازنده نسل دهم اینتل، باتری ۴۰ وات ساعتی، بدنه فلزی یکپارچه و حاشیه های اندک نمایشگر است که ظاهری زیبا به آن بخشیده است.
ردمی بوک ۱۳ همانطور که از نام آن مشخص است از نمایشگری ۱۳.۳ اینچی IPS با رزولوشن FHD بهره می برد که به گفته کمپانی سازنده ۸۹ درصد از پنل جلو را در برگرفته است. حاشیه های چندانی در کار نیست اما در لبه پایینی بزل کمی عریض تر است و در زمینه سیاه آن برند ردمی بوک به چشم می خورد.
درون بدنه فوق العاده سبک و ۱.۲ کیلوگرمی ردمی بوک ۱۳ پردازنده نسل دهمی اینتل i5-10210U یا i7-10510U تعبیه شده و پیکربندی حافظه هم شامل ۸ گیگابایت رم DDR4 و ۵۱۲ گیگابایت SSD است. پردازشگر گرافیکی در هر دو نسخه i5 و i7 انویدیا جی فورس MX250 با دو گیگابایت حافظه GDDR5 است اما در نسخه پایه خبری از پردازشگر گرافیکی مجزا نیست.
پورت های ارتباطی شامل دو درگاه USB 3.1، جک ۳.۵ میلیمتری، HDMI و پورت گرافیک می شود. باتری ۴۰ وات ساعتی دستگاه خیال کاربر را از تامین شارژ برای ۱۱ ساعت راحت می کند اما مزیت اصلی آن پشتیبانی از شارژ سریع 1C است. ردمی بوک ۱۳ از نظر نرم افزاری به ویندوز ۱۰ هوم مجهز است اما شیائومی پشتیبانی از انتقال سریع فایل بین لپتاپ و گوشی هایش را نیز فراهم کرده است.
نسخه پایه ردمی بوک ۱۳ با پردازنده i5 و گرافیک مجتمع ۵۹۷ دلار قیمت دارد اما با اضافه شدن جی فورس MX250 قیمت به ۶۴۰ دلار می رسد. نسخه مجهز به پردازنده i7 هم برای کاربران ۷۳۹ دلار آب می خورد. پیش فروش این لپتاپ از امروز آغاز شده و فروش رسمی آن در چین از پنجشنبه آغاز خواهد شد.
منبع:
https://digiato.com/article/2019/12/10/معرفی-لپتاپ-شیائومی-ردمی-بوک-۱۳/
نگاهی به رویه خودروسازان در کشور ما نشان میدهد معمولا با تعهد و پایبندی بسیار کامل، سالیان سال به تولید محصولی خاص میپردازند؛ همان رویهای که میبینیم سالهاست در تولید اعضای خانواده پراید و پژو ۴۰۵ و مشتقات آنها برقرار است و در واقع همه آنها خودروهایی یکسان، با اندکی تغییرات ظاهری و فنیاند.
این در حالی است که این صنعت در بازار جهانی و در بین برندهای شناختهشده خودروساز، سبک و سیاق متفاوتی دارد. یعنی هر محصول پس از مدتی حضور روی خط تولید دستخوش تغییراتی خواهد شد که میتواند شامل فیسلیفت (بازنگری و تغییر چهره یک مدل خودرو در جهت رفع اشکال، روزآمد شدن یا زیباتر کردن چهره آن نسبت به حالت اولیه که بعدا در مورد این مقوله به طور مفصل صحبت خواهیم کرد)، اضافهشدن مواردی جدید به فهرست امکانات استاندارد یا سفارشی (آپشنال)، تغییر در ساختار فنی و ارائه گزینههای متفاوتتر برای موتور و گیربکس خودرو و... باشد.
اما در کنار این تغییرات، بسیاری از خودروسازان محصولات موفق خود را در چند نسل روانه بازار میکنند. بهعنوان مثال هیوندای سانتافه در ۱۹ سال گذشته با چهار نسل متفاوت روانه بازار جهانی شده که دو نسل از آن را در بازار کشورمان داریم و البته هر کدام از این نسلها طی سالهای حضورشان روی خط تولید، تغییرات فوق را هم داشتهاند. با این مقدمه، در مطلب پیش رو سراغ برخی از خودروهای محبوب بازار ایران میرویم که تولیدشان ادامه پیدا نکرد یا نسلهای جدیدترشان به خیابانهای کشورمان راه نیافتند.
کادیلاک ایران (سِویل)
در بازار جهانی کادیلاک را به عنوان یکی از لوکسسازان صنعت خودروی آمریکا میشناسند و نکته جالب اینجاست که روزگاری یکی از محصولات محبوب این برند یعنی «سِویل» با نام «کادیلاک ایران» روی خط تولید پارس خودروی کنونی قرار داشت. کیفیت ساخت بالا، امکانات بسیار پیشرو (مواردی مثل بالابر هر چهار شیشه و تنظیم آینههای جانبی برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم تنظیم ارتفاع خودکار، پاشش سوخت انژکتوری و...)، قیمت بالای این خودرو را در بازار کشورمان توجیه میکرد.
در واقع به نوعی سِویل انتخاب مناسبی برای لوکسسواران و قشر متمول در آن دوران بود. عرضه این محصول به بازار جهانی تا سال ۱۳۸۳/ ۲۰۰۴ ادامه داشت، اما پرونده سِویل نسل اول در دهه ۶۰ شمسی برای بازار کشورمان و پارس خودرو بسته شد و این روزها کادیلاک ایران به عنوان یک کلاسیک کلکسیونی در بازار کشور شناخته میشود و طرفداران خاص خود را دارد.
نیسان پاترول
پاترول نخستین بار سال ۱۳۳۰/ ۱۹۵۱ روی خط تولید نیسان قرار گرفت. محصولی که ما در ایران با نام پاترول میشناسیم نسل سوم این خودروست که از اواخر ۱۳۵۹/ ۱۹۸۰ میلادی به بازار جهانی راه پیدا کرد و چند سال بعد یعنی در سال ۱۳۶۵ نیز به ایران و مونتاژ در شرکت پارس خودرو رسید. این محصول که در نسخههای وانت، پنجدر، سهدر و پنجدر آمبولانسی در کشورمان موجود است، تا اوایل دهه ۸۰ شمسی روی خط تولید پارس خودرو باقی ماند.
هرچند در دهه ۷۰ شمسی نسل پنجمش تحت عنوان «نیسان سافاری» به صورت وارداتی به بازار ایران عرضه شد، اما پس از پایان تولید، با وجود عرضه نسلهای بعدی این خودرو در بازار جهانی، پرونده آن در ایران بسته شد. پاترول از جمله خودروهای محبوبی بود که هنوز هم خواهان فراوانی دارد و از بهترین و مقرون به صرفهترین گزینههای آفرود در بازار کشورمان محسوب میشود.
جیپ آهو
جیپ آهو یا همان «جیپ واگونیر» در زبان رسمی این خودروساز، محصولی بود که در دهه ۵۰ شمسی توسط شرکت سهامی جیپ ایران (پارس خودروی فعلی) وارد بازار کشور شد. این خودرو که محصولی از خانواده «اِس جِی» جیپ بود، فرزند استیشن این خانواده محسوب میشود و در تاریخچه صنعت خودروی دنیا تحت عنوان «نخستین شاسی بلند لوکس دنیا» شناخته میشود.
آهو یا همان واگونیر از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۷۰/ ۱۹۶۲ تا ۱۹۹۱ روی خط تولید جیپ قرار داشت و پس از پایان تولید این مدل، «گرند چروکی» جایگزین آن شد. با این که در دهه ۷۰ شمسی هم تعدادی جیپ گرند چروکی «ایکس جِی» وارد بازار کشورمان شد، اما آهو/واگونیر در اواخر دهه ۶۰ شمسی با پارس خودرو خداحافظی کرد و به خاطرهها سپرده شد. این خودرو هنوز هم از چالاکترین و محبوبترین خودروهای آفرود موجود در بازار کشور است.
میتسوبیشی گالانت
بازار خودروی کشورمان در دهه ۷۰ شمسی با گزینههای وارداتی بسیار جذابی همراه بود که گالانت یکی از این خودروهای ماندگار محسوب میشود. هرچند در دوران پیش از انقلاب نیز نخستین نسل از این خودرو (مشهور به گالانت زیگما) را در خیابانهای کشور داشتیم، اما اوایل دهه ۷۰، نسل ششم این خودرو با لقب «گالانت سوسماری» به بازار ایران راه پیدا کرد.
این سدان خانوادگی چالاک و بسیار راحت، در اواسط سال ۱۳۷۱/ ۱۹۹۲ میلادی از خط تولید میتسوبیشی خارج و هفتمین نسل از این محصول در سال ۱۳۷۲/ ۱۹۹۳ به بازار جهانی و در ایران عرضه شد. محصول جدید با توجه به ظاهر مدرنترش تحت عنوان «گالانت عینکی» شناخته میشد. اما پس از دو سال عرضه این خودرو به بازار کشورمان، بهرغم ادامه تولید این خودرو تا سال ۱۳۹۱/ ۲۰۱۲، دیگر هیچ گالانتی به ایران وارد نشد.
دوو اسپرو
بسیاری از ما این محصول کرهای را با سواری راحت و شتاب مناسبش میشناسیم. خودرویی که از اوایل دهه ۹۰ میلادی وارد بازار جهانی شد و مدلهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ و تعداد محدودی هم مدل ۱۹۹۶ در خیابانهای ایران دارد. اما نکته مهم اینجاست که کرمانموتور به عنوان عرضهکننده محصولات دوو به بازار کشورمان، هیچگاه اسپرو را مونتاژ و تولید نکرد و تمامی نمونههای موجود در کشور وارداتی است.
این در حالی است که ریسر نیز وارداتی بود، اما سییلو و ماتیز روی خط تولید کرمانیها قرار گرفتند. دوو اسپرو پس از هفت سال در سال ۱۳۷۶/ ۱۹۹۷ میلادی از خط تولید این خودروساز خارج شد و با توجه به این که نسل بعدی هم نداشت، دیگر به بازار ایران و جهان عرضه نشد.
رنو ۵
این هاچ بک کوچک و دوستداشتنی فرانسوی که از سال ۱۳۵۱/ ۱۹۷۲ روی خط تولید رنوی فرانسه قرار گرفت، از دهه ۵۰ شمسی نیز در بازار کشورمان حضور داشت که با توجه به قیمت نازل، چهره جالب و ابعاد جمع و جورش، از محبوبترین خودروهای تاریخ بازار ایران محسوب میشود. رنو ۵ دو نسل متفاوت داشت و تا اواخر دهه ۹۰ میلادی به بازار جهانی عرضه شد.
اما در بازار کشورمان نسخههای متفاوتی از این خودرو تولید و عرضه شد که حتی پس از خداحافظیاش از بازار جهانی، هنوز روی خط تولید پارس خودرو قرار داشت. اما پس از پایان تولید این محصول از سوی رنوی فرانسه، مدلی تحت عنوان «کلیو» جایگزین این خودرو شد که تولید آن در نسل جدیدش هنوز ادامه دارد. با وجود عرضه محصولات رنو توسط یک شرکت داخلی به ایران، شاهد حضور کلیو در بازار دوران جدید نبودیم.
شورولت بلیزر
این اس. یو. وی بزرگجثه، اواسط دهه ۱۳۵۰/ ۱۹۷۰ وارد بازار ایران شد و عمده نمونههای موجود در کشورمان مربوط به سالهای ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۸ است. شورولت بلیزر که تحت عنون «جی ام سی جیمی» نیز شناخته میشود، عمدتا با دو موتور هشت سیلندر ۷/۵ و ۶/۶ لیتری و شش سیلندر ۸/۴ لیتری در خیابانهای کشور حضور دارد که عمده نمونهها از نوع ۳۵۰ اینچ مکعبی یا همان ۷/۵ لیتری است.
طراحی با ابهت و شمایل عضلانی کاملا آمریکایی این خودرو، محبوبیت بلیزر را در بازار ایران تضمین میکرد. اما پس از سالهای مذکور به غیر از چند نمونه بسیار محدود در دهه ۸۰ میلادی، دیگر بلیزری به خیابانهای کشور پا نگذاشت و با این که امسال نسل جدید این خودرو، البته به عنوان یک کراس اوور به بازار جهانی عرضه شد، با توجه به اصالت آمریکایی این محصول نمیتوان انتظار ورود آن به کشور را داشت.
فولکس واگن گلف
گلف به عنوان پرفروشترین هاچبک در بازار جهانی، خودروی بسیار ماندگار و محبوب در بسیاری از کشورهاست و به همین خاطر از سال ۱۳۵۳/ ۱۹۷۴ تا به امروز هفت نسل را پشت سر گذاشته و حال چند هفتهای میشود که هشتمین نسل از این خودرو برای عرضه به بازار جهانی آماده شده است. اما این خودرو در سه مرحله متفاوت به بازار کشورمان پا گذاشت. نخستین ورود گلف به ایران به نسل اول این خودرو و به دوران پیش از پیروزی انقلاب باز میگردد. چند سال بعد یعنی در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ میلادی، نسل دوم گلف را در بازار کشورمان داشتیم.
طی این بیست و اندی سال وقفه نیز تعداد بسیار محدودی از نسلهای دیگر گلف را در ایران داشتیم تا این که دو سال پیش یک شرکت داخلی با نسخه «جیتیآی» نسل هفتم این محصول، گلف را مجددا به بازار کشورمان بازگرداند. اما برخلاف دو نسل گذشته موجود در ایران، این بار دیگر یک خودروی ارزان قیمت اقتصادی و مردمی نبود و با توجه به کمیاب بودن و قیمت بالایش، گزینهای لوکس محسوب میشد. به همین خاطر میتوان گفت: «یاد آن گلفهای ارزان قیمت بخیر!»
منبع:
https://www.bartarinha.ir/fa/news/937410/خودروهای-قدیمی-ماندگار-و-بدون-جانشین-بازار-ایران