حالا یک سوال از شما میپرسیم. به نظرتان بازاریابی پارتیزانی یعنی اینکه یک جنبش خلاقانهی این چنینی بزنیم و آن را در جایی پیادهسازی کنیم و تمام؟ پیشه ما شد بازاریابی پارتیزانی؟ خب بی گمان نه! این دو لغایت را با همدیگر قاطی نکنید! «تبلیغات خلاقانه» و «بازاریابی پارتیزانی».
به طور کلی شما باید یاد بگیرید که همیشه به یک راه حل جا افتاده و جواب بعد داده اندیشه نکنید. باشید خلاق باشید و البته در ساحل آن حساب گر و تحلیل گر. مهم ترین جیز در بازاریابی پارتیزانی میزان اثر گذاری تبلیغ شما بر روی مخاطب است.
و این پرتو گذاری نباید دائم با جلب پروا بسیار و یا زرق و برق بسیار سپریدن شود. وجود چیزهای ساده یا گذارا هم می تواند ذهن بیننده شما را خودآگاه یا ناخودآگاه درگیر کند الی اسم فرآورده شما و یا حتی شکل و شمایل آن یادش بماند.
خب بازاریابی پارتیزانی چه اصولی دارد؟ چگونه است؟ چگونه خلاقیتم در راستای بازاریابی پارتیزانی باشد؟
با Modir TV به اتفاق باشید:
1) بازاریابی پارتیزانی چگونه خلق شد؟
کتاب بازاریابی پارتیزانی، تالیف Jay Conrad
کتاب بازاریابی پارتیزانی، تالیف Jay Conrad
پدر دانش بازاریابی پارتیزانی، «جی کنراد لوینسون» است که در سنه 1984 کتابی با اسم «بازاریابی پارتیزانی» را چاپ کرد که در آن ضمن معرفی این روش، تمرکزش را بر این سوژه گذاشت که چطور یک شرکت کوچک میتواند با بودجه کم، با شرکتهای بزرگتر چشم وهمچشمی کند.
2) تعریف بازاریابی پارتیزانی یا چریکی
استفاده از استراتژیهایی ارزان و خلاقانه و با به کارگیری ابزارهایی غیر معمول، در جهت پیشبرد اهداف بازاریابیمان.
3) تفاوت بازاریابی سنتی و چریکی
اصلیترین تفاوت این دو در تاکتیکهای آنهاست که در مورد بازاریابی چریکی بر این موارد تاکید زیادی دارد:
خلاقیت
روابط خوب
رضایت
و البته باید در نظر داشته باشید که تکرار بیش از کران و یا دنباله روی بدون خلاقیت از جایی دیگر بیشتر به شما و رضایت مخاطبتان ضربه می زند تا باعث پبشرفت شود.
اصول بازاریابی پارتیزانی
از جمله اصلیترین تفاوتهای بازاریابی پارتیزانی با سایر روشهای بازاریابی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
نبود مشکل کمبود بودجه: در بازاریابی پارتیزانی، بر خلاف سایر روشها، کمبود بودجه را میتوان با خلاقیت بیشتر، تفکر اغلب و تلاش بیشتر حل نمود.
نبود طریق امتحان و خطا: در بازاریابی چریکی، ما چیزی به نام «آزمون و خطا» نداریم! کل چیز بایستی بر پایه شمردن و ارقام باشد.
تمرکز بر مشتریان فعلی: در این روش، اغلب از این که تمرکزمان بر جذب مشتری جدید باشد، بر مشتریان فعلی (یا کمینه کسانی که ما را میشناسند) تمرکز میکنیم.
عدالت بین کسب و کارهای حقیر و بزرگ: میزان اثربخشی بازاریابی پارتیزانی برای کسب و کارهای حقیر و بزرگ، هیچ فرقی ندارد (و یا کمینه تفاوت محسوسی ندارد).
سود به جای فروش: سنجه ارزیابی بازاریابی چریکی، میزان مثبت شدن شیب نمودار هوده کمپانی (نه فروش لحظهای)، میباشد.
در بازاریابی پارتیزانی (Guerrilla Marketing) سعی میکنیم تا چارچوب ذهنی بیننده را شکسته، و پیام خویش را به او برسانیم. در این روش باید ذهن بیننده خویش را از روزمره متمایز کنید و در یک لحظه بیننده را وارد دنیایی جدید کنید.
این حس که محصول و تبلیغ شما متفاوت است و حس تقرب محصول شما به حیات کاربران و نیاز های آن ها می تواند دائم تاثیر گذار واقع شود.
انواع بازاریابی پارتیزانی + نمونه بازاریابی پارتیزانی
طبق دادههای ثانویه به دست آمده بدست شرکتهای فعال در گویه بازاریابی چریکی، 11 طریق گوناگون برای بازاریابی پارتیزانی تعریف شده است که هدف همهی آنها به کارگیری بازاریابی پارتیزانی و تکنیکهای روان شناختی آن، در راستای تحقق اهداف بازاریابی و استفاده هر چه اغلب از رسانههای آفلاین میباشد.
نکتهای که باید بدانید این است که آوش تک بیشتر این روشها سعی میکنند الی با به کارگیری بازاریابی اینترنتی و انواع روشها و رسانههای آن (مثل بازاریابی شبکههای اجتماعی)، بازدهی بازاریابی پارتیزانی شما را هر چقدر که میشود افزایش دهند.
1) Astroturfing
بازاریابی چریکی در ایران
روشیست که در آن از طریق یک سری بلاگهای مردمی (که در ریشه-بن-بیخ مردمی نیستند و مالک آنها شرکت ماست)، در مورد کمپینی که برگزار کردهایم صحبت میشود، آگاهی ها آن بازنشر میشود و به طور کلی منظورمان این است که Viral میشود.